Aby poprawnie zweryfikować prędkość działania łącza, należy wykonać test prędkości.Aby otrzymane wyniki odzwierciedlały prawdziwą przepustowość , test łącza należy wykonywać przez połączenie przewodowe ( kabel Ethernetowy) Twojego komputera z routerem kablowym lub światłowodowym .Jest ono najbardziej stabilne i niczym nie zakłócane.Wykonywanie testów prędkość przy korzystaniu z połączenia bezprzewodowego (WiFi) może być niemiarodajne z uwagi na ograniczenia technologii bezprzewodowej oraz mogące mieć wpływ zakłócenia, opisane szerzej w naszym poradniku WiFi.
Przed przeprowadzeniem testu wykonaj poniższe czynności:
- Jeżeli komputer z routerem łączył się poprzez sieć wifi, rozłącz połączenie bezprzewodowe i podłącz się kablem do routera.
- Zweryfikuj przepustowość karty sieciowej w posiadanym urządzeniu ,czy w urządzeniu posiadasz kartę sieciową 100Mb/s czy kartę sieciową 1Gb/s (1000Mb/s).
- Przed rozpoczęciem testu prędkości wyłącz wszystkie aplikacje, które obciążają Twoje łącze.
- niektóre programy antywirusowe oraz firewall mogą mieć negatywny wpływ na wynik pomiaru ,wyłącz je na czas testu.
- Upewnij się, że inni użytkownicy nie korzystają z Internetu w czasie testu.
- Pamiętaj, że prędkość zależy też od parametrów i wydajności urządzenia, na którym wykonujesz test(komputer, tablet, smartfon), jeśli test wykonujesz na komputerze sprawdź w menadżerze zadań użycie procesora podczas testu, czy nie osiąga maksymalnej wartości 100% ,takie obciążenie procesora uniemożliwia wykonanie poprawnego testu.
Informujemy również, że w przypadku połączenia Wi-Fi, ze względu na mnogość czynników niezależnych od dostawcy internetu, prędkość łącza bezprzewodowego jest często mniejsza od prędkości mierzonej na połączeniu kablowym (poprzez przewód Ethernetowy).
Najczęstsze czynniki mogące powodować zakłócenia w przypadku sieci Wi-Fi:
- Odległość routera od urządzenia, które odbiera sygnał bezprzewodowy, czym dalej od routera i więcej ścian lub przeszkód tym sygnał ulega pogorszeniu.
- Obecność innych sieci bezprzewodowych w okolicy (np. routery sąsiadów),zwłaszcza w budynkach wielorodzinnych (bloki mieszkalne).
- Bliskość innych źródeł emitujących fale radiowe (np. elektronika), szczególnie takich wykorzystujących pasmo 2,4 GHz ( telefony bezprzewodowe, mikrofalówki, zdalne kamery monitoringowe, elektroniczne nianie itp.).
- Występowanie między routerem, a urządzeniem odbiorczym przeszkód fizycznych - ściany, drzwi, okna, szafki ,płytki w łazience itp. przykładowo: sygnał przechodzący przez lustro czy akwarium będzie kilkakrotnie słabszy.
- Kable elektryczne i luźno ułożone przewody zasilające mogą w pewnych sytuacjach zakłócać sygnał.
W celu poprawy jakości połączenia bezprzewodowego(WiFi) zalecamy:
- Odsunąć router od innych urządzeń elektronicznych.
- Ustawić router tak, aby nie był zasłaniany przez inne obiekty, np. telewizory, szafy, kaloryfery itp.
- W miarę możliwości skrócić dystans miedzy komputerem/telefonem/tabletem a routerem.
- Zweryfikować najlepszy kanał nadawania sieci WiFi w przypadku pasma 2,4 Ghz za pomocą dostępnych aplikacji(np. WiFi analyzer na Androidzie) . Kanał nadawania sieci WiFi można zmienić po zalogowaniu się na Router.
- Wykorzystać pasmo 5 Ghz w przypadku gdy urządzenia na których korzystamy mają taką możliwość (są wyposażone w karty obsługujące pasmo 5 GHz).pasmo te jest mniej popularne od 2,4 GHz a przez to posiada mniej zakłóceń.